REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Typickým příkladem jsou Jánské lázně v Krkonoších. Do rukou se nám dostala na první pohled báječná mapka celé oblasti (Černá a Světlá hora) s pečlivě zakreslenými běžkařskými okruhy různých délek, spolu s dalšími "upravenými" trasami včetně napojení na oblíbené hřebenovky nad Pecí pod Sněžkou. Bohužel mapkou a příkazem, ať se trasy aspoň občas projedou, celá propagační akce skončila. Nikde se bohužel nedozvíte pro jaké běžkování je okruh určen, případně jak je upraven. Skutečnost je ale ještě horší. Lze pochopit, že v sobotu po sněhové vánici nebylo vše tak jak má být. Je ale s podivem, že ani v neděli dopoledne, kdy je na horách nejvíce "zákazníků", není vše dáno do pořádku. Projety byly jen některé běžkařské trasy, a to pouze rolbou bez jakékoliv úpravy. Na obrazovce ve stanici lanové dráhy přitom hlásili, že tratě jsou upraveny! Nechápeme, dle jakého klíče se trasy projíždějí. Jedna z nejhezčích cest po úbočí Světlé hory (součást nejdelšího okruhu) nebyla projeta vůbec a naopak část malého okruhu na vrcholu Černé hory byla upraveny včetně dvou stop pro klasiku.
Jaké jsou tedy možnosti úpravy běžeckých tras:
1. pouze pro klasiku
Trasu stačí projet skůtrem, případně skůtrem vylepšeným o frézu na přesnou stopu.
2. pro bruslení
Trasu je nutné projet rolbou, která ale upraví celý profil stopy! Nejen dopravní rolba, která nechá stopy po pásech a uprostřed je neupravený sníh!
3. pro oboje
Trasu je nutné projet rolbou s upravovací frézou po jedné straně, nebo s upravovacím širokým nástavce, kde se stopy frézují dostatečně daleko, aby se dalo bruslit mezi nimi.
Dobře na tom jsou s informovaností o úpravě stop na Šumavě a V Jizerských horách. Není zde mnoho sjezdařských areálů a běžkaři jsou tu tedy vítanější :-). Již jsme informovali o Šumavském projektu "bílá stopa" (viz související články), jehož součástí jsou mapky tras s popsaným způsobem úpravy každé cesty (rolba, skůtr). Navíc na internetových stránkách se v hlavní sezóně dozvíte aktuální situaci. I zde však trochu zapomínají na bruslaře a stopy upravují sice rolbou, ale 2 stopy pro klasiku jsou moc blízko sebe a bruslením se ničí. Na to, proč to tak dělají jsme se e-mailem zeptali provozovatelů Bílé stopy. E-mail s naší otázkou i odpověď Josefa Stemberka najdete v komentářích.
V Jizerských horách, které jsou pro běžkaře skutečným rájem, to vyřešili upravením fréz pro větší rozestup (na některých širších cestách), případně na méně frekventovaných trasách frézují jen jednu stopu pro klasiku. Většina lidí tedy jede stejným směrem a vyhnout se musí ten, který jede proti. Ve velmi přehledné zimní mapě přiřadili nejfrekventovanějším trasám jizerské magistrály doporučený směr pohybu. Podobně jsou vyřešené i okruhy na Mísečkách.
Jaké jsou vaše zkušenosti s "upravenými" běžeckými stopami? Vložte je do komentáře k článku nebo nám pošlete příspěvek na redakce@kalimera.cz.
Vaše komentáře |