REGIONY | MÍSTNÍ STRÁNKY | Firmy | Restaurace | Ubytování |
Pane Kočí, jak dlouho už je obchod ve Dvoře Králové na tomto stejném místě - na rohu ulic Josefa Hory a Havlíčkova?
První zmínku o obchodu s drogerií (a tehdy ještě s papírnictvím), o které víme, je z roku 1935. Obchod zde měl pan Filip, proto se zde dlouhá léta říkalo „U Filipů“. Ještě před tím zde ale byl obchod „U ZDROJE“ se sklem, porcelánem, obrazy atp. Ve dvoře domu bylo dlouhá léta sklenářství a povoznictví.
Jak dlouho jste zde vy sám?
Učeň Kočí s dlouholetou kolegyní Jaroslavou DavidovouJá jsem v tomto obchodě úplně celý svůj profesní život – již od roku 1975! To jsem se učil na obchodní škole v Hořicích a potom 2 roky na ekonomické škole. Po celou dobu jsem byl zde na praxi. Potom ještě 2 roky na vojně. Nikdy jsem neměl jiné zaměstnání než tady.
A dnes je to tedy vaše
rodinná firma?
Rodinná firma jsme trochu v jiném smyslu. Nepracují zde přímo rodinní příslušníci,
ale veškerý personál je do jisté míry moje rodina. Považte sami - moje
zástupkyně paní Zdeňka Kumpochová je zde ještě o 3 roky déle než já sám. Od roku
1972! Vedoucí zahradnického obchodu paní Magda Klikošová se zde rovněž vyučila
a také tu pracuje od roku 1976, tedy také celý svůj profesní život. Když
nepočítáme, že si „odskočily“ na mateřskou. Už tu všichni máme svá inventární
čísla :-).
Vystřídalo se nám zde dalších 40 – 50 spolupracovníků.
Dům u náměstí, na
rohu ulic Havlíčkova a Josefa hory, kde máte hlavní 2 obchody, je váš?
Částečně ano. Při privatizaci v 90. letech se zjistilo,
že dům měl 12 spolumajitelů. Já jsem se nabídl, že se o to budu starat, ale že
chci spoluvlastnický podíl.
Jak se obchod za
celou tu dobu proměnil?
Nejdříve to byla širokosortimentní drogerie a s fotokinem, které ale postupně takřka
zmizelo. Stále ale prodáváme i pár kousků filmů týdně pro fajnšmekry. Později
přibyly do malého skladu přístupného z Havlíčkovy ulice zahradnické
potřeby. Pro ty jsme udělali v roce 2005 samostatnou prodejnu vedle. Ve
skládku se usídlily barvy-laky. I ty se ale už ale přestěhovaly do spodní části
náměstí a sklad slouží zase jako sklad.
Zahrádkářská prodejna
se ale nedávno ještě změnila, je to tak?
Ano, tu jsme loni v srpnu přestavěli na slušně velkou samoobsluhu - rozšířili ji až do zadní části. Už v roce 2013 jsme přistavěli dozadu za
dům i skleník, který je vždy od jara do podzimu přístupný. Vedle skleníku je
navíc venkovní prodejní plocha.
Pojďme si
zrekapitulovat vaše obchody ...
Zahrádkářská prodejna na rohu náměstí spolu a drogerie vedle, dále pod městským úřadem v dolní části náměstí je prodejna barvy-laky. Dále samoobsluha
drogerie pod značkou Top-Drogerie (bývalá TETA) na začátku Palackého ulice, kde
dříve byly domácí potřeby. A provozuji ještě velkou Duhovou Tetu v Kauflandu v Trutnově
Horní Staré město.
Jaké jsou vaše plány ve Dvoře Králové?
Před 100 lety sklenáři a povozníci, nyní by proti hotelu Grand měla vyrůst velká drogerieLetos bychom rádi zcela zrekonstruovali hlavní drogerii, protože ta je už opravdu hodně „Retro“, co si budeme povídat. Rádi bychom zbourali garáže a obchod protáhli skrz celý dům až do dvora, tak jako skleník v zahrádkářských potřebách. To je ale stále v jednání s partnery.
Co je pro vás v podnikání nedůležitější?
Jednoznačně personál – to je zlato podniku. Při přijímání nových prodavaček mne už ani nezajímá, jaké má kdo vzdělání. Nejdůležitější je být pracovitý, svědomitý a poctivý. Odborné a prodejní znalosti už si tady vyškolíme. A odborná školení probíhají vlastně neustále. Právě odborné znalosti a zkušenosti jsou důvodem, proč se k nám zákazníci vracejí. Troufám si říct, že v regionu neexistuje obchod s většími odbornými znalostmi v oblasti zahrádkářských potřeb.
Kolik vlastně
zaměstnáváte lidí?
Ve Dvoře Králové je to 10 lidí, v Trutnově 7.
Dvůr Králové se letos
umístil jako předposlední ze všech měst Královéhradeckého kraje v žebříčku
podpory podnikání. Jak to cítíte vy? Dělá město dost pro to, aby si ve svém
centru udrželo schopné podnikatele, jako jste vy?
Podpora místních podnikatelů je u nás na nulové úrovni.
Stále dokola se řeší zcela nekoncepční poplatky. Například za zábory veřejného
prostranství a další. Chápu, že z toho chce mít město nějaké peníze a zároveň
to regulovat, aby se centrum nestalo ošklivým tržištěm. Reklamní áčko lze
umístit za korunu, když ale chci vystavit do stojanů na fasádu květiny, tak
platím zábor veřejného prostranství 10 Kč/m2 , což je 20.000 Kč/rok, ačkoliv se to chodníku ani nedotkne.
Nakupují u vás
jednotlivé odbory místního městského úřadu?
Ne, městský úřad nakupuje na základě soutěže, kde hlavními parametry jsou cena
a takzvané „náhradní plnění“. Tady nemáme šanci konkurovat chráněným dílnám a
velkoobchodům. K nám pak chodí, až když „jejich“ dodavatel něco nemá. To
platí například i pro školy a vlastně i firmy.
Jste velkým odpůrcem
současné podoby náměstí. Co vás k tomu vede?
Řeknu jen jednu základní úvahu: pokud nebudou na náměstí obchody, přestanou se
platit nájmy, přestanou se udržovat budovy a náměstí začne chátrat. Základ je
tedy špatná dopravní dostupnost centra města. Rekonstrukce náměstí se
prokazatelně podepsala na návštěvnosti zdejších obchodů. Jak ale na náměstí
vrátit lidi, to je v nynější době hypermarketů a „nenahraditelnosti“ aut v lidském
životě na opravdu velkou debatu.
Vraťme se k vaší zahrádkářské prodejně, které nyní začíná hlavní sezona. V čem je tento obchod výjimečný
Jednoznačně jsou to semínka, kterých máme absolutně největší výběr. Je ale strašně důležité, aby se vše správně zrealizovalo. Bohužel 90 % chyb, kdy semínka nevzejdou, je chyba na straně pěstitele. Proto je i pro nás důležité, aby se zahrádkáři velmi dobře při nákupu seznámili se správným postupem. A k tomu máme právě vyškolený personál, který přesně ví, co která rostlina v našich podmínkách potřebuje.
Co dalšího vám do obchodu přivádí zákazníky
Dále jsou to postřiky, tam platí to samé jako u semínek – máme u nás velký výběr a hlavně znalosti, co kdy a za jakých podmínek použít. Musíme identifikovat (třeba podle donesených listů), co té které rostlince je, zjistit od zákazníka, jak často ji zalévá, kde ji má umístěnou a podle toho pomůžeme.
Jak je to třeba s údržbou vody v bazénech, v čem jste jiní než internet nebo velké hobby markety?
Když zákazník přijde a neví si s bazénem rady, tak se prostě seberu a jedu se na ten bazén podívat. A bazén doslova vyléčím. To dělám hodně často. Jsme schopni si nechat udělat rozbor vody a navrhnout optimální bazénovou chemii a její dávkování. Máme zde naprosto kompletní sortiment bazénové chemie.
Pociťujete ve vašem sortimentu tlak internetových obchodů a firem?
Samozřejmě je řada lidí, kteří na internetu nakupují. Nemají ale tu vazbu na region, na místo jejich zahrádky, aktuální situaci v okolí. My víme, co zde funguje a co ne. Internetový obchod z nějaké garáže v Chebu to neví. V našem sortimentu je osobní kontakt stále velmi důležitý. A naši zákazníci to vědí.
Děkuji za rozhovor
Jan Holan
Staré fotografie jsou převzaty z webových stránek http://www.fotohistorie.cz
Další články František Kočí - zahrádkářské potřeby, drogerie, barvy-laky
Vaše komentáře |